Regulamin organizacyjny

Zarządzenie Nr 3/2024 Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żegocinie z dnia 30 kwietnia 2024r w sprawie: Regulaminu Organizacyjnego Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żegocinie.

 

Na podstawie § 4 ust. 1 Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żegocinie stanowiącego załącznik do Uchwały Nr LV/415/2023 Rady Gminy Żegocina z dnia 29 listopada 2023r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żegocinie zarządzam ,co następuje:

§ 1

Wprowadzam Regulamin Organizacyjny dla Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żegocinie w brzmieniu określonym w załączniku Nr 1 do niniejszego Zarządzenia.

§ 2

1.Treść Regulaminu Organizacyjnego zostaje przekazana do wiadomości wszystkich pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żegocinie.

2.Zapoznanie się z treścią Regulaminu Organizacyjnego, pracownik potwierdza na piśmie.

§ 3

Traci moc Zarządzenie Nr 9/2020 Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żegocinie z dnia 21 grudnia 2020r. w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żegocinie.

§ 4

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

Kierownik GOPS
mgr Katarzyna Łyszczarz

Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 3/2024 z dnia 30.04.2024 r Kierownika  Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żegocinie.

 

 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W ŻEGOCINIE

 

ROZDZIAŁ  I

Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żegocinie zwany dalej „Regulaminem” określa organizację wewnętrzną, zasady funkcjonowania oraz zakres działania  Ośrodka.

§ 2

Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

  1. Ośrodku – należy przez to rozumieć Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Żegocinie;
  2. Gminie – należy rozumieć Gminę Żegocina;
  3. Wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Żegocina;
  4. Radzie Gminy – należy przez to rozumieć Radę Gminy Żegocina;
  5. Kierowniku – należy przez to rozumieć Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej  w  Żegocinie;
  6. Pracownikach – należy przez to rozumieć pracowników zatrudnionych w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Żegocinie.

 

 

Rozdział II

Ogólne zasady funkcjonowania Ośrodka

 

§ 3

 

 Ośrodek działa na podstawie:

1. Uchwały Nr VI/37/90 Rady Gminy Żegocinie z dnia 27 listopada 1990r. w sprawie utworzenia Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żegocinie, zmieniona uchwałą Nr XV/90/92 Rady Gminy w Żegocinie z dnia 23 czerwca 1992r.,

2. Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żegocinie,

3.Właściwych ustaw i przepisów wykonawczych,

4. Uchwał Rady Gminy w Żegocinie,

5. Wewnętrznych regulaminów, zarządzeń i instrukcji.

 

§ 4

W Ośrodku obowiązuje zasada jednoosobowego kierownictwa, zgodnie z którą pracownik podlega bezpośrednio Kierownikowi dokonującemu podziału uprawnień i obowiązków między poszczególnych pracowników i przed którym ponosi indywidualną odpowiedzialność związaną z wykonywaniem powierzonych zadań.

 § 5

1. Ośrodek jest jednostką organizacyjną Gminy Żegocina powołaną do realizacji zadań pomocy społecznej w zakresie wykonywania zadań własnych i zleconych, wynikających z obowiązujących przepisów prawa.

2. Ośrodek może realizować również zadania w zakresie udzielonych pełnomocnictw/upoważnień.

3. Obszarem działania Ośrodka jest Gmina Żegocina.

4. Ośrodek podlega bezpośrednio Wójtowi Gminy Żegocina.

 

Rozdział III

Struktura Organizacyjna Ośrodka Pomocy Społecznej

§ 6

1. Ośrodek Pomocy Społecznej składa się z pracowników zatrudnionych przez Kierownika Ośrodka w liczbie zapewniającej pełną realizację zadań określonych w Statucie Ośrodka Pomocy Społecznej, w Żegocinie zatwierdzonym Uchwały Nr LV/415/2023 Rady Gminy Żegocina z dnia 29 listopada 2023r.

2. Prawa i obowiązki pracowników  zatrudnionych w Ośrodkach Pomocy Społecznej regulują przepisy ustawy o pracownikach samorządowych oraz ustawy o pomocy społecznej.

3. Ośrodek realizuje w szczególności zadania własne gminy i zadania zlecone przez organy rządowej administracji ogólnej w zakresie pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych, funduszu alimentacyjnego, podejmuje działania wobec dłużników alimentacyjnych, zasiłków dla opiekuna, w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej, wspierania rodziny i pieczy zastępczej, Karty Dużej Rodziny, dodatków mieszkaniowych, pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, wsparcia kobiet w ciąży i rodzin „Za Życiem”, prowadzenia i zapewnienia miejsc w mieszkaniu wspomaganym, pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym, wydając zaświadczenia do programu „Czyste Powietrze”.

4. Ośrodek koordynuje realizację strategii rozwiązywania problemów społecznych.

 

Rozdział IV

Kierowanie Ośrodkiem

§ 7

1. Pracą Ośrodka kieruje Kierownik , który reprezentuje Ośrodek na zewnątrz i odpowiada za prawidłową realizację zadań.

2. Stosunek pracy z Kierownikiem Ośrodka nawiązuje Wójt, który jest jego bezpośrednim zwierzchnikiem służbowym.

3. Kierownik Ośrodka działa na podstawie pełnomocnictw i upoważnień udzielanych przez Wójta, które określają jego uprawnienia i kompetencje. Upoważnienie może być udzielone innej osobie na wniosek kierownika. Kierownik działa również na podstawie upoważnień udzielonych przez Radę Gminy.

4. Kierownik dokonuje czynności prawnych i faktycznych związanych z funkcjonowaniem Ośrodka  w stosunku do organów, instytucji, osób fizycznych, prawnych.

5. Kierownik odpowiada za realizację zadań Ośrodka i składa corocznie Radzie Gminy Żegocina sprawozdanie z działalności Ośrodka, oraz przedstawia potrzeby w zakresie zadań pomocy społecznej.

 

§ 8

 

1. Kierownik wykonuje czynności pracodawcy w stosunku do osób zatrudnionych w Ośrodku.

2. W ramach kierowania Ośrodkiem Kierownik wydaje zarządzenia, regulaminy, instrukcje, polecenia służbowe.

3. Kierownik kieruje i realizuje zadania Ośrodka określone w Statucie w oparciu o obowiązujące przepisy.

4. Kierownik czuwa na sprawnym funkcjonowaniem Ośrodka poprzez:

a) podpisywanie decyzji i pism;

b) ustalanie szczegółowego zakresu obowiązków;

c) sprawowanie nadzoru nad prawidłowym wykonaniem obowiązków pracowniczych;

d) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem Statutu Ośrodka, Regulaminu Organizacyjnego oraz innych aktów prawnych obowiązujących w Ośrodku.

 

§ 9

 

Kierownik współdziała z Wójtem i Radą Gminy w celu efektywnego wykonywania określonych zadań w szczególności:

1. przygotowywania projektów uchwał w zakresie dotyczącym działalności i funkcjonowania Ośrodka;

2. opracowania programów w zakresie rozwiązywania problemów społecznych w Gminie.

 

§ 10

 

1. Kierownik czuwa nad prawidłowym i zgodnym z przeznaczeniem wydatkowaniem środków przewidzianych w planie finansowym.

2. W ramach udzielonego umocowania Kierownik może zaciągać zobowiązanie finansowe do wysokości środków finansowych określonych w budżecie Ośrodka.

3. Kierownik załatwia sprawy indywidualne z zakresu administracji publicznej na podstawie upoważnień Wójta, w tym wydaje decyzje, postanowienia i zaświadczenia.

4. Kierownik wykonuje ponadto zadania wynikające z obowiązujących przepisów.

5. Kierownik zamieszcza informacje dotyczące ośrodka w BIP.

6. Kierownik prowadzi sprawy pracownicze.

7. Kierownik koordynuje zadania z zakresu ustawy prawa zamówień publicznych.

8. Pod nieobecność Kierownik nadzór nad pracą Ośrodka sprawują.

1) Główny księgowy odpowiadający za obsługę jednostki organizacyjnej, w części związanej z finansami Ośrodka.

2) Pracownik upoważniony przez Wójta na wniosek Kierownika, w części związanej z merytoryczną stroną pracy Ośrodka, w zakresie posiadanych pełnomocnictw i upoważnień, oraz w zakresie zatwierdzania dowodów księgowych do wypłaty - wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi oraz do kontroli  dokumentów pod względem merytorycznym.

9. zapewnia pracownikom Ośrodka bezpieczne i higieniczne warunki pracy.

 

§ 11

 

1. Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żegocinie jest administratorem danych  Osobowych w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)

  2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych, w związku z  przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz

  uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych) oraz ustawy z dnia 10 maja 2018r. o ochronie danych osobowych /Dz.U z 2019r. poz.1781/.

2. Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żegocinie powołuje Inspektora Ochrony Danych.

3. Do zadań Inspektora Ochrony Danych należy w szczególności:

   1) informowanie administratora, podmiotu przetwarzającego oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe o obowiązkach spoczywających na nich na mocy RODO oraz innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych i doradzania w tej sprawie,

   2)  monitorowanie przestrzegania RODO, innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych oraz polityk administratora lub podmiotu przetwarzającego w dziedzinie  ochrony danych osobowych, w tym podziału obowiązków, działaniach zwiększające świadomość, szkolenia personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania oraz powiązane z tym audyty,

   3) udzielanie na żądanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych osobowych oraz monitorowanie jej wykonania zgodnie z RODO,

   4) nadzorowanie rejestru czynności przetwarzania danych osobowych,

   5) współpraca z organem nadzorczym,

   6) zgłoszenie naruszenia bezpieczeństwa do organu nadzoru oraz osób, których dane dotyczą,

   7) prowadzenia rejestru naruszeń ochrony danych osobowych,

   8)  pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem, w tym z uprzednimi konsultacjami, o których mowa w  RODO /art.36/ oraz w stosownych przypadkach prowadzenie konsultacji we wszelkich innych sprawach,

   9)  pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla osób, których dane dotyczą, we wszystkich sprawach związanych z przetwarzaniem ich danych osobowych oraz wykonywaniem praw przysługujących im na mocy RODO oraz innych przepisów.

 

 

 

Rozdział V

Zakres pracy Ośrodka

 

§ 12

 

1 . W skład Ośrodka, mogą wchodzić następujące stanowiska  :

 

1)     Kierownik;

2)     Główny Księgowy;

3)     Pracownicy socjalni, Starszy Pracownik Socjalny, Specjalista Pracy Socjalnej, Starszy Specjalista Pracy Socjalnej;

4)     Opiekunka środowiskowa ;

5)     Radca Prawny;

6)     Psycholog;

7)     Asystent Rodziny;

8)     Referent, Podinspektor lub Inspektor ds. świadczeń rodzinnych ;

9)     Referent, Podinspektor lub Inspektor ds. świadczenia wychowawczego ;

10)   Referent, Podinspektor lub Inspektor ds. administracyjno - finansowych ;

11)   Informatyk.

 

2 . W ośrodku działa komórka organizacyjna która realizuje zdania w zakresie: świadczeń rodzinnych,  pomocy osobom uprawnionym do alimentów , podejmuje działania wobec dłużników alimentacyjnych, zasiłków dla opiekunów, „ Za życiem”, wydawania zaświadczeń o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego na podstawie ustawy Prawo ochrony środowiska,. Realizacja w/wym świadczeń nie może powodować nieprawidłowości w wykonywaniu zadań pomocy społecznej, a także nie może naruszać norm zatrudnienia pracowników socjalnych.

3.W strukturze ośrodka działa Punkt Informacji, Wsparcia i Pomocy dla Osób Dotkniętych Przemocą Domową z terenu tutejszej gminy.

4. Ośrodek prowadzi mieszkanie wspomagane. Szczegółowe zasady organizacji i funkcjonowania mieszkania wspomaganego określa Regulamin pobytu w mieszkaniu wspomaganym zatwierdzony przez Wójta Gminy Żegocina.

 

§ 13

 

Do ogólnych zadań Ośrodka należy:

1. Stymulowanie i koordynowanie procesów rozwoju społeczno-gospodarczego gminy w zakresie pomocy społecznej.

2. Zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań gminy wynikających z planów i uchwał Rady Gminy, zarządzeń i zadań Wójta oraz przepisów administracyjnych dotyczących pomocy społecznej,

3. Współdziałanie z organami samorządu, instytucjami, organizacjami społecznymi, związkami wyznaniowymi, stowarzyszeniami, fundacjami, zakładami pracy oraz osobami fizycznymi,

4. Współdziałanie z właściwymi organami rządowej administracji ogólnej.

5. Rozpatrywanie skarg i interwencji podopiecznych oraz przygotowywanie projektów odpowiedzi na wnioski interpelacje i zapytania radnych z zakresu pomocy społecznej.

6. Opracowywanie propozycji do projektów planów i programów rocznych oraz wieloletnich, dotyczących realizacji zadań gminy w zakresie zadań Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.

7. Przygotowywanie okresowych i tematycznych ocen, analiz, informacji dla Rady Gminy i Wójta.

8.Tworzenie i wdrażanie projektów finansowanych ze środków Europejskich Funduszy Społecznych.

 

§ 14

 

Do wspólnych zadań pracowników wszystkich stanowisk należy :

1. właściwa realizacja zadań określonych Statutem, niniejszym Regulaminem oraz innymi przepisami prawa i aktami wewnętrznymi;

2. ochrona danych osobowych i informacji niejawnych;

3. przyjmowanie interesantów i udzielanie wyjaśnień;

4. udzielanie klientom Ośrodka pełnej informacji o dostępnych formach pomocy;

5. należyte i terminowe załatwianie spraw klientów,

6. prowadzenie postępowań administracyjnych;

7. opracowywanie  dokumentacji niezbędnej do prawidłowego wydawania pism i decyzji;

8. opracowywanie analiz i sprawozdań w zakresie prowadzonych spraw,

9. planowanie potrzeb w zakresie realizacji zadań statutowych Ośrodka,

10. sumienne wykonywanie powierzonych zadań;

11. usprawnienie funkcjonowania organizacji, metod i form pracy;

12. przygotowywanie materiałów celem rozpatrywanie skarg, analizowanie przyczyn ich powstania, podejmowanie operatywnych działań zapewniających należyte i terminowe ich załatwienie;

13. wzajemna współpraca i współdziałanie z innymi pracownikami w celu realizacji zadań;

14. przygotowywanie dokumentacji do archiwizacji;

15. podnoszenie kwalifikacji poprzez udział w różnorodnych formach szkolenia  oraz samokształcenia w obszarze dotyczącym realizacji powierzonych zadań;

16. w ramach stanowisk pracy, obowiązuje zasada pełnienia zastępstw w przypadku nieobecności pracownika w pracy,

17. wykonywanie innych zadań zleconych przez kierownika.

 

Do podstawowych zadań i zakresu poszczególnych stanowisk  należy w szczególności:

 

1.   Pracownik socjalny, Starszy Pracownik Socjalny, Specjalista Pracy Socjalnej , Starszy Specjalista pracy Socjalnej:

                                                                                                                                       

1) dokonywanie analizy i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej, oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń,

2) udzielania informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej, skuteczne posługiwanie się przepisami prawa w realizacji tych zadań,

3) pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielania pomocy przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskiwaniu pomocy,

4) udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej,

5) pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspakajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin, grup i środowisk społecznych,

6) współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczenia patologii i skutków negatywnych zjawisk społecznych, łagodzenie skutków ubóstwa,

7) organizowanie i prowadzenie we współdziałaniu z organizacjami społecznymi i instytucjami pracy socjalnej zmierzającej do poprawy sytuacji osób wymagających pomocy,

8) inicjowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom mających trudną sytuację życiową, oraz inspirowanie powołania instytucji świadczących usługi służące poprawie sytuacji takich osób i rodzin,

9) współuczestniczenie w inspirowaniu, opracowaniu, wdrożeniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia,

10) praca socjalna,

11) podnoszenie kwalifikacji zawodowych poprzez udział w szkoleniach i samokształceniu.

12) opracowywanie indywidualnych planów pomocy, przygotowywanie wniosków wraz z dokumentacją przewidzianą obowiązującymi przepisami dla danego świadczenia,

13) współdziałanie z placówkami służby zdrowia, Powiatowym Urzędem Pracy, pedagogami szkolnymi, Sądami, organizacjami pozarządowymi,

14) współdziałanie z placówkami pomocy społecznej oraz pracownikami socjalnymi innych instytucji, zakładami pracy, organizacjami społecznymi, grupami charytatywnymi, fundacjami, itp. w realizacji świadczeń na rzecz osób kwalifikujących się do pomocy społecznej,

15) sporządzanie bilansu potrzeb i środków,

16) prowadzenie działalności profilaktycznej mającej na celu zapobieganie konieczności udzielania pomocy społecznej,

17) kierowanie wniosków  dotyczących podopiecznych  o ustalenie niezdolności do pracy, niepełnosprawności i stopnia niepełnosprawności  do organów określonych odrębnymi przepisami,

18) zamawianie dla podopiecznych wizyt lekarskich, pielęgniarskich, karetki pogotowia, itp.

19) sporządzanie wniosków o alimentację,

20) kompletowanie dokumentacji w sprawach o umieszczenie w domach pomocy społecznej, ośrodkach wsparcia; 

21) sporządzanie kontraktów socjalnych,

22) realizację zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej,

23) realizację zadań z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,

24) przyjmowanie wniosków Karty Dużej Rodziny, wprowadzanie ich do systemu informatycznego oraz wydawanie przyznanych Kart Dużej Rodziny,

25) prowadzenie postępowań i wydawanie decyzji w sprawach dodatków mieszkaniowych ,

26) przygotowywanie dokumentacji do archiwizacji,

27) dbałość o zachowanie tajemnicy ustawowo chronionej i ochrony danych osobowych,

28) współpracują z Urzędem Gminy w zakresie realizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,

29) realizują ustawę o przeciwdziałaniu przemocy, są członkami zespołu interdyscyplinarnego  oraz  pełnią  dyżury w  Punkcie,

30) wprowadzanie danych do systemu HELIOS i prowadzenie spraw do momentu wydania decyzji,

31) sprawozdawczości  resortowej oraz prowadzenie analizy wykonania środków i pełna  obsługa  aplikacji  statystycznej  CAS,

32) wykonywanie innych zadań zleconych przez Kierownika.

 

2. Główny księgowy

 

1) prowadzenie rachunkowości jednostki zgodnie z obowiązującymi przepisami,

2) prowadzenie gospodarki finansowej jednostki zgodnie z obowiązującymi zasadami w tym prawidłowe  dysponowanie środkami pieniężnymi,

3) analizowanie wykorzystanych środków budżetowych,

4) sporządzanie sprawozdawczości finansowej i nadzór nad sprawozdawczością w zakresie rachunkowości,

5) sporządzenie dokumentów dla potrzeb wypełnienia obowiązków wobec urzędu skarbowego i ZUS oraz   innych podmiotów,

6) opracowanie i aktualizowanie dokumentacji opisującej wewnętrzne zasady rachunkowości, zakładowego planu kont, metod wyceny aktów i pasywów, metod przeprowadzania inwentaryzacji   (zatwierdzanych przez kierownika jednostki) przeprowadzanie inwentaryzacji,

7) tworzenie i kontrolowanie systemu ochrony danych w systemie komputerowym z uwzględnieniem  danych rejestrowanych, przetwarzanych i gromadzonych,

8) dekretowanie dowodów księgowych zgodnie z przejętym planem kont i wymogami  formalnymi  ewidencji i korespondencji kont księgowych,

9) dokonywanie oceny sytuacji finansowej jednostki i przygotowanie materiałów informacyjnych w formie  zestawień, analiz ekonomiczno-finansowych, prognoz
i wniosków służących podejmowaniu decyzji,

10) dokonywanie bieżących analiz płynności finansowej, poziomu należności i zobowiązań.

11) sprawowanie nadzoru nad majątkiem jednostki, gospodarką pieniężną,

12) dbanie o prawidłowy obieg dokumentów księgowych,

13) nadzorowanie systemu kontroli wewnętrznej (kontroli formalnej, merytorycznej i  rachunkowej dowodów  wewnętrznych),

14) opracowanie i aktualizowanie instrukcji wewnętrznych,

15) opracowanie i aktualizowanie planów finansowych jednostki,

16) sporządzanie lub kontrolowanie informacji, deklaracji, zeznań, rozliczeń określonych   odrębnymi przepisami   prawa,

17) udział w szkoleniach i naradach dotyczących finansów Ośrodka,

18) prowadzenie (na podstawie dowodów księgowych) ksiąg rachunkowych ujmujących  zapisy zdarzeń w  porządku chronologicznym i systematycznym,

19) sporządzanie, przyjmowanie, obieg, archiwizowanie i kontrola dokumentów finansowych,

20) okresowe ustalanie lub sprawdzanie  rzeczywistego stanu aktywów i pasywów,

21) wycena aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego,

22) prowadzenie ewidencji księgowej składników majątkowych,

23) prowadzenie wszelkich rozliczeń finansowych,

24) koordynowanie i nadzorowanie czynności inwentaryzacyjnych pod względem terminowości i zgodności z obowiązującymi przepisami, łącznie z dokonaniem wyceny i  rozliczenia księgowego inwentaryzacji,

25) bieżące informowanie Kierownika o stanie środków finansowych przeznaczonych na świadczenia z pomocy  społecznej, oraz na działalność Ośrodka,

26) wykonywanie innych czynności związanych z gospodarką finansową zgodnie z  obowiązującymi przepisami prawa.

27) dbałość o zachowanie tajemnicy ustawowo chronionej i ochrony danych osobowych.

 

3.  Stanowiska ds. świadczeń rodzinnych, alimentacyjnych, wychowawczych i pozostałych dodatków rządowych  /osłonowych zleconych  Ośrodkowi  na  mocy  upoważnień

 

1) prowadzenie postępowań i opracowywanie dokumentacji oraz przygotowywanie decyzji administracyjnych dotyczących świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego,

2) udzielanie informacji o przysługujących świadczeniach,

3) weryfikowanie przyznanych świadczeń, wprowadzanie danych do systemu  komputerowego,

4) terminowe sporządzanie list wypłat w zakresie świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego,

5) planowanie i sprawozdawczość w zakresie świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego,

6) prowadzenie rejestrów świadczeniobiorców,

7) analiza i nadzór nad prawidłowym wykorzystaniem przyznanych środków  finansowych,

8) prowadzenie postępowań egzekucyjnych dotyczących nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego,

9) prowadzenie postępowań i opracowywanie dokumentacji dotyczącej dłużników alimentacyjnych,

10) prowadzenie korespondencji świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego,

11) prowadzenie ewidencji odwołań i przekazywanie akt w tej sprawie do organów    odwoławczych,

12) prowadzenie spraw związanych z koordynacją systemu zabezpieczenia społecznego

13) realizacja ustawy o wspieraniu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”,

14) realizacja ustawy o pomocy państwa w wychowaniu dzieci w zakresie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego,

15) realizacja pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym tj. stypendiów i zasiłków szkolnych,

16) ustalenie zapotrzebowania na środki finansowe na realizacje świadczeń,

17) prowadzenie postepowań w sprawach wydawania zaświadczeń o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego dla potrzeb programu „Czyste powietrze”,

18) przygotowywanie dokumentacji do archiwizacji,

19) dbałość o zachowanie tajemnicy ustawowo chronionej i ochrony danych osobowych,

20) realizacja dodatków rządowych / osłonowych zleconych Ośrodkowi na mocy upoważnień,

21) sporządzanie sprawozdawczości w formie elektronicznej, prowadzenie analizy wykonania środków i pełna obsługa aplikacji  statystycznej CAS oraz programu dziedzinowego.

22) obsługa innych zadań zleconych przez Kierownika w ramach udzielonych upoważnień.

 

4. Opiekunka środowiskowa

I.

1) świadczenie usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania  osób wymagających tej formy pomocy które obejmują między innymi:

      a)  zaspakajanie codziennych potrzeb życiowych,

            b)   opiekę higieniczną zalecaną przez lekarza pielęgnację,

            c)   możliwość zapewnienia kontaktu z otoczeniem,

 2) dbałość o zachowanie tajemnicy ustawowo chronionej i ochrony danych osobowych.

 

II.

Szczegółowy zakres świadczonych usług dostosowany jest do indywidualnych potrzeb osób korzystających z pomocy opiekunki.

 

  5. Radca prawny:

 

1) udzielanie konsultacji, wyjaśnień, porad oraz opinii prawnych w zakresie ustaw realizowanych przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Żegocinie,

2) opiniowanie pod względem formalnym, prawnym i redakcyjnym projektów decyzji, umów cywilnoprawnych, porozumień, pism, regulaminów, zarządzeń i innych aktów normatywnych wydawanych przez kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żegocinie,

3) pomoc w prowadzeniu spraw sądowych, egzekucyjnych, administracyjnych, w których stroną jest Ośrodek,

4)  konsultacje prawne dla pracowników Ośrodka w zakresie prowadzonych spraw i postępowań,

5)  informowanie Kierownika  o istotnych zmianach w obowiązującym stanie prawnym w zakresie działalności Ośrodka,

6) udzielanie porad prawnych klientom Ośrodka w zakresie specjalistycznej pomocy prawnej poprzez indywidualne poradnictwo, podczas pełnienia dyżurów w Punkcie Konsultacyjnym,

7) prowadzenie dokumentacji w zakresie pełnienia w/w dyżuru/ rejestr osób, które korzystały z porad/,

8) inne czynności związane z obsługą prawną - zgodnie z bieżącymi potrzebami,

9)  dbałość o zachowanie tajemnicy ustawowo chronionej i ochrony danych osobowych.

 

6. Psycholog

 

1) prowadzenie poradnictwa i wsparcia psychologicznego dla osób, rodzin dotkniętych przemocą, oraz  w których występuje problem opiekuńczo-wychowawczy,

2) prowadzenie dokumentacji / rejestr, protokoły itp./ z udzielonych porad klientom /,

3) współpraca z podmiotami działającymi na rzecz ofiar dotkniętych przemocą ,

4) współpraca z zespołem interdyscyplinarnym,

5) udzielanie porad osobistych i telefonicznych ofiarom i świadkom przemocy,

6) terapia psychologiczna,

7) pełnienie dyżurów w punkcie Konsultacyjnym,

8) inne czynności związane z pomocą psychologiczną,

9) dbałość o zachowanie tajemnicy ustawowo chronionej i ochrony danych  osobowych.

 

7. Asystent Rodziny:

1) opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami  rodziny
i w konsultacji z pracownikiem socjalnym, specjalistą pracy socjalnej, starszym specjalistą pracy socjalnej;

2) opracowanie we współpracy z członkami rodziny i koordynatorem rodzinnej i pieczy zastępczej, planu pracy z rodziną, który jest skoordynowany z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej;

3) udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego;

4) udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych;

5) udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów psychologicznych;

6) udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi;

7) wspieranie aktywności społecznej rodzin;

8) motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych;

9) udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej;

10) motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych;

11) udzielanie wsparcia dzieciom, w szczególności poprzez udział w zajęciach psychoedukacyjnych;

12) podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin;

13) prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci;

14) realizacja zadań określonych w ustawie z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”;

15) prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną;

16) dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny, nie rzadziej niż co pół roku, i przekazywanie tej oceny kierownikowi gminnego ośrodka pomocy społecznej;

17) monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną,

18) sporządzanie, na wniosek sądu opinii o rodzinie i jej członkach;

19) współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się
w działaniach na rzecz dziecka i rodziny;

20) współpraca z zespołem interdyscyplinarnym lub grupą diagnostyczno - pomocową, o których mowa w ustawie o przeciwdziałaniu przemocy domowej, lub innymi podmiotami, których pomoc przy wykonywaniu zadań uzna za niezbędną.

21) dbałość o zachowanie tajemnicy ustawowo chronionej i ochrony danych osobowych,

22) inne czynności związane z pracą asystenta - zgodnie z bieżącymi potrzebami.

 

8. Podinspektor lub Inspektor ds. Administracyjno – Finansowych:

 

1) prowadzenie ewidencji środków trwałych i ich inwentaryzacja,

2) prowadzenie składnicy akt,

3) dekretowanie dokumentów księgowych,

4) sporządzanie sprawozdań do GUS,

5) prowadzenie ewidencji czasu pracy i urlopów pracowniczych,

6) merytoryczny opis faktur dotyczących działalności ośrodka,

7) sporządzanie danych do sprawozdań,

8) pomoc w przyjmowaniu i kompletowaniu wniosków: o świadczenia rodzinne, świadczenia wychowawcze w nowych okresach zasiłkowych,

9) pomoc w weryfikacji wniosków o świadczenia rodzinne i świadczenia wychowawcze
w  systemach dziedzinowych,

10) dbałość o zachowanie tajemnicy ustawowo chronionej i ochrony danych osobowych,

11) inne zlecone przez Kierownika.

 

9. Informatyk

 

1) bieżąca obsługa strony internetowej;

2) aktualizowanie systemów informatycznych Ośrodka;

3) konfiguracja i zarządzanie siecią komputerową Ośrodka;

4) zapewnienie bezpieczeństwa sieci komputerowej Ośrodka;

5) zarządzanie systemami wykrywania zagrożeń sieciowych;

6) realizowanie polityki bezpieczeństwa ;

7) wdrażanie i zarządzanie systemami informatycznymi;

8) wsparcie informatyczne dla pracowników w zakresie obsługi sprzętu i programów użytkowych w Ośrodku;

9) archiwizowanie danych

10) wdrożenia zakupionego sprzętu komputerowego i oprogramowania, a także inne usługi związane z bieżącym funkcjonowaniem sieci komputerowej;

11) inne zlecone przez Kierownika.

 

§ 15

 

Obsługa kasowa sprawowana jest przez bank zgodnie z zawartą Umową Rachunku Rozliczeniowego Bieżącego.

 

Rozdział VI

Tryb pracy Ośrodka

 

§ 16

 

1. Czas pracy Ośrodka wynosi 40 godzin tygodniowo.

2. Informacja o godzinach pracy Ośrodka musi być umieszczona w widocznym miejscu przed pomieszczeniem Ośrodka.

3. Wypłata wynagrodzenia następuje do 28- go dnia każdego miesiąca, a jeżeli dzień ten jest dniem wolnym od pracy – w dniu  poprzedzającym.

4. Codziennie przed rozpoczęciem pracy należy podpisywać listę obecności. Spóźnienia należy osobiście zgłosić i wyjaśnić Kierownikowi Ośrodka.

5. Wyjazdy i wyjścia służbowe muszą być udokumentowane delegacjami lub zapisami w książce wyjść.

6. Pracownik ma prawo do corocznego urlopu wypoczynkowego w wymiarze określonym w Kodeksie Pracy

7. Dobór kadry pracowniczej w Ośrodku odbywa się w drodze postępowania kwalifikacyjnego (przygotowanie zawodowe, postawa etyczno - moralna oraz predyspozycje osobowe niezbędne do pracy w Ośrodku). Zgodnie z przepisami ustawy o pracownikach samorządowych. Decyzja o przyjęciu do pracy należy do Kierownika Ośrodka.

8. Pracownikowi wypłacana jest 13- ta pensja według przepisów obowiązującego pracowników samorządowych.

9. Klienci przyjmowani są  codziennie w godzinach pracy Ośrodka tj:

1) w poniedziałki  od 7.30 do 16.30

2) od wtorku do środy od 7.30 do 15.30

3) w piątki od 7.30 do 14.30

 

§ 17

 

1. W Ośrodku nie wprowadza się regulaminu pracy z przyczyn określonych w art. 104 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. – Kodeks pracy

2. Pracownicy Ośrodka są informowani na piśmie przez pracodawcę o warunkach pracy, w  zakresie i w terminie określonym w art. 29 § 3 Kodeksu pracy.

3.Do pracowników GOPS zastosowanie mają przepisy prawa pracy ujęte w:
ustawie o pracownikach samorządowych, a w sprawach w niej nieuregulowanych w ustawie – Kodeks pracy.

 

 

Rozdział VII

Organizacja przyjmowania i załatwiania indywidualnych spraw klientów

 

§ 18

 

1. Indywidualne sprawy klientów załatwiane są w terminach określonych w KPA. Odpowiedzialność za terminowe i prawidłowe załatwianie indywidualnych spraw  klientów ponoszą pracownicy zgodniez ustalonymi zakresami obowiązków.

2. Kontrolę i koordynację działań w tym zakresie prowadzi Kierownik Ośrodka. Ogólne zasady postępowania określa KPA, instrukcja kancelaryjna oraz przepisy szczególne, dotyczące organizacji przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków obywateli.

 

§ 19

 

1 . Pracownicy Ośrodka przy obsłudze klientów zobowiązani są do:

1) udzielenia informacji niezbędnych do załatwienia danej sprawy i wyjaśnienia treści obowiązujących przepisów,

2) rozstrzygnięcia lub załatwienia sprawy na miejscu - w miarę możliwości, w pozostałych przypadkach do określenia terminu załatwienia.

3) informowania zainteresowanych o stanie i postępie załatwienia ich sprawy ustnie lub pisemnie,

4) powiadomienie o przysługujących środkach odwoławczych lub możliwości zaskarżenia  wydanych rozstrzygnięć,

5) kulturalnego traktowania klientów i zapewnienia im właściwych warunków do załatwienia spraw lub oczekiwania na jej załatwienie,

6) udostępnienia urządzeń i materiałów pomocniczych do wniesienia sprawy (np. pomoc w napisaniu podania, wypełnieniu druków),

7) klienci mają prawo uzyskać informację w drodze ustnej i pisemnej, telefonicznie poza sprawami objętymi przepisami o tajemnicy prawnie chronionej, itp.

 

 

Rozdział VIII

 Zasady i tryb postępowania przy realizacji zadań wynikających z uchwał Rady Gminy

 

§ 20

 

1. Ośrodek w zakresie i trybie ustalonym przez organy nadrzędne, opracowuje projekty uchwał Rady Gminy i Zarządzeń Wójta Gminy oraz inne materiały sprawozdawczo - informacyjne w zakresie swojej właściwości.

2. Kierownik Ośrodka realizuje i organizuje wykonanie zadań wynikających z uchwał i poleceń Przewodniczącego Rady Gminy i jej organów,

3. Kierownik Ośrodka w szczególności:

           1) bierze udział w sesjach Rady Gminy związanych z tematyką działalności Ośrodka,

           2) zasięga opinii Komisji Rady w sprawach określonych przez Radę Gminną,

           3) udziela wszelkiej pomocy Komisjom Rady i Radnym w przeprowadzanych 

            przez nich kontrolach Ośrodka.

4. Kierownik Ośrodka zapewnia realizację uchwał Rady Gminy.

 

 

Rozdział IX

 

Organizacja działalności kontrolnej Ośrodka

 

§ 21

 

1 . Kontrolą wewnętrzną objęta jest realizacja zadań określonych w:

1)     statucie Ośrodka,

2)     regulaminie organizacyjnym Ośrodka,

3)     w zakresach czynności pracowników,

4)     uchwałach Rady i zarządzeniach Wójta

5)     aktywach normatywnych i dyspozycjach władz nadrzędnych,

6)     poleceniach służbowych przełożonych.

 

2 . W Ośrodku prowadzona jest kontrola zarządcza na podstawie odrębnego zarządzenia.

 

§ 22

 

Kontrolę zewnętrzną wykonują organy ustawowo do tego powołane. Kierownik Ośrodka zobowiązany jest do współdziałania z organami kontroli.

 

Rozdział X

Zasady podpisywania i obiegu pism urzędowych i innych dokumentów.

 

§ 23

 

Wszystkie pisma urzędowe wychodzące z Ośrodka muszą być opatrzone datą, symbolami Ośrodka oraz numerem rzeczowego wykazu akt sprawy.

 

§ 24

 

1. Wszelaka korespondencja wpływająca do Ośrodka jest ewidencjonowana w rejestrach korespondencji Ośrodka, dekretowana przez Kierownika i przekazywana pracownikowi merytorycznemu.

2. Ogólne zasady postepowania ze sprawami wniesionymi przez interesantów określa kodeks postepowania administracyjnego, instrukcja kancelaryjna oraz przepisy szczegółowe dotyczące poszczególnych kategorii spraw.

 

                                                                          § 25

 

1. Pracownicy przygotowują projekty pism i decyzji i parafują je swoim podpisem umieszczonym na końcu tekstu z lewej strony.

2.  Pracownicy podpisują:

    1/ rodzinne wywiady środowiskowe, wywiady alimentacyjne,

    2/ protokoły, notatki służbowe.

 

§ 26

 

  1 . Pisma wychodzące z Ośrodka winny być opracowane starannie, rzeczowo, zwięźle i zrozumiale oraz odpowiadać zasadom poprawności i czystości języka polskiego.

 2. Sprawy przedkładane Kierownikowi Ośrodka do aprobaty winny być parafowane przez pracowników, którzy odpowiadają za prawidłowość przygotowywanych dokumentów,  

 3. Wszystkie pisma i decyzje wychodzące na zewnątrz winny być podpisywane przez Kierownika Ośrodka.

 

Rozdział XI

Dostęp do informacji publicznej

 

§ 27

 

1, Kierownik Ośrodka realizuje prawo dostępu informacji publicznej zgodnie z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej z uwzględnieniem ograniczeń w zakresie i na zasadach określonych w przepisach szczegółowych.

2. Rodzaj i zakres informacji publicznych podlegających obowiązkowej publikacji określają przepisy szczegółowe.

3. Obowiązek określony w ust. 2 realizowany jest w formie ustalonej w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji  Publicznej

 

 

                                                                     

Rozdział XII

Postanowienia końcowe

 

§ 28

 

1. Regulamin organizacyjny Ośrodka nadaje Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żegocinie w formie zarządzenia.

2. Zmiany Regulaminu organizacyjnego wymagają zachowania trybu jak przy wprowadzaniu.

3. Postanowienia paragrafów poprzedzających, w których powołane są przepisy powszechnie obowiązujące, w przypadku ich zmiany lub uchylenia zachowują moc, jeśli nie są sprzeczne z nowymi przepisami lub zasadami działania.

4. Organizację i porządek oraz szczegółowe prawa i obowiązki pracodawcy oraz pracownika określa Regulamin Pracy.

5. Warunki wynagradzania za pracę oraz przyznawania innych świadczeń związanych z pracą określa Regulamin Wynagradzania oraz akty prawne.

6. Zakres świadczeń socjalnych określa Zakładowy Regulamin Funduszu Świadczeń Socjalnych zgodnie z zawartym porozumieniem.

7. Pracownicy Ośrodka zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych oraz pracownicy socjalni podlegają okresowej ocenie pracowniczej na podstawie regulaminów okresowej oceny pracowników.

 

§ 29

 

Sprawy nieuregulowane w niniejszym  regulaminie a dotyczące funkcjonowania Ośrodka ustala Kierownik w formie zarządzeń.

 

 

 

 

Kierownik GOPS
mgr Katarzyna Łyszczarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie.

Akceptuje