Zarządzenie Nr 3/2024 Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żegocinie z dnia 30 kwietnia 2024r w sprawie: Regulaminu Organizacyjnego Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żegocinie.
Na podstawie § 4 ust. 1 Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żegocinie stanowiącego załącznik do Uchwały Nr LV/415/2023 Rady Gminy Żegocina z dnia 29 listopada 2023r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żegocinie zarządzam ,co następuje:
§ 1
Wprowadzam Regulamin Organizacyjny dla Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żegocinie w brzmieniu określonym w załączniku Nr 1 do niniejszego Zarządzenia.
§ 2
1.Treść Regulaminu Organizacyjnego zostaje przekazana do wiadomości wszystkich pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żegocinie.
2.Zapoznanie się z treścią Regulaminu Organizacyjnego, pracownik potwierdza na piśmie.
§ 3
Traci moc Zarządzenie Nr 9/2020 Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żegocinie z dnia 21 grudnia 2020r. w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żegocinie.
§ 4
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Kierownik GOPS
mgr Katarzyna Łyszczarz
Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 3/2024 z dnia 30.04.2024 r Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żegocinie.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W ŻEGOCINIE
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żegocinie zwany dalej „Regulaminem” określa organizację wewnętrzną, zasady funkcjonowania oraz zakres działania Ośrodka.
§ 2
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
Rozdział II
Ogólne zasady funkcjonowania Ośrodka
§ 3
Ośrodek działa na podstawie:
1. Uchwały Nr VI/37/90 Rady Gminy Żegocinie z dnia 27 listopada 1990r. w sprawie utworzenia Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żegocinie, zmieniona uchwałą Nr XV/90/92 Rady Gminy w Żegocinie z dnia 23 czerwca 1992r.,
2. Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żegocinie,
3.Właściwych ustaw i przepisów wykonawczych,
4. Uchwał Rady Gminy w Żegocinie,
5. Wewnętrznych regulaminów, zarządzeń i instrukcji.
§ 4
W Ośrodku obowiązuje zasada jednoosobowego kierownictwa, zgodnie z którą pracownik podlega bezpośrednio Kierownikowi dokonującemu podziału uprawnień i obowiązków między poszczególnych pracowników i przed którym ponosi indywidualną odpowiedzialność związaną z wykonywaniem powierzonych zadań.
§ 5
1. Ośrodek jest jednostką organizacyjną Gminy Żegocina powołaną do realizacji zadań pomocy społecznej w zakresie wykonywania zadań własnych i zleconych, wynikających z obowiązujących przepisów prawa.
2. Ośrodek może realizować również zadania w zakresie udzielonych pełnomocnictw/upoważnień.
3. Obszarem działania Ośrodka jest Gmina Żegocina.
4. Ośrodek podlega bezpośrednio Wójtowi Gminy Żegocina.
Rozdział III
Struktura Organizacyjna Ośrodka Pomocy Społecznej
§ 6
1. Ośrodek Pomocy Społecznej składa się z pracowników zatrudnionych przez Kierownika Ośrodka w liczbie zapewniającej pełną realizację zadań określonych w Statucie Ośrodka Pomocy Społecznej, w Żegocinie zatwierdzonym Uchwały Nr LV/415/2023 Rady Gminy Żegocina z dnia 29 listopada 2023r.
2. Prawa i obowiązki pracowników zatrudnionych w Ośrodkach Pomocy Społecznej regulują przepisy ustawy o pracownikach samorządowych oraz ustawy o pomocy społecznej.
3. Ośrodek realizuje w szczególności zadania własne gminy i zadania zlecone przez organy rządowej administracji ogólnej w zakresie pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych, funduszu alimentacyjnego, podejmuje działania wobec dłużników alimentacyjnych, zasiłków dla opiekuna, w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej, wspierania rodziny i pieczy zastępczej, Karty Dużej Rodziny, dodatków mieszkaniowych, pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, wsparcia kobiet w ciąży i rodzin „Za Życiem”, prowadzenia i zapewnienia miejsc w mieszkaniu wspomaganym, pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym, wydając zaświadczenia do programu „Czyste Powietrze”.
4. Ośrodek koordynuje realizację strategii rozwiązywania problemów społecznych.
Rozdział IV
Kierowanie Ośrodkiem
§ 7
1. Pracą Ośrodka kieruje Kierownik , który reprezentuje Ośrodek na zewnątrz i odpowiada za prawidłową realizację zadań.
2. Stosunek pracy z Kierownikiem Ośrodka nawiązuje Wójt, który jest jego bezpośrednim zwierzchnikiem służbowym.
3. Kierownik Ośrodka działa na podstawie pełnomocnictw i upoważnień udzielanych przez Wójta, które określają jego uprawnienia i kompetencje. Upoważnienie może być udzielone innej osobie na wniosek kierownika. Kierownik działa również na podstawie upoważnień udzielonych przez Radę Gminy.
4. Kierownik dokonuje czynności prawnych i faktycznych związanych z funkcjonowaniem Ośrodka w stosunku do organów, instytucji, osób fizycznych, prawnych.
5. Kierownik odpowiada za realizację zadań Ośrodka i składa corocznie Radzie Gminy Żegocina sprawozdanie z działalności Ośrodka, oraz przedstawia potrzeby w zakresie zadań pomocy społecznej.
§ 8
1. Kierownik wykonuje czynności pracodawcy w stosunku do osób zatrudnionych w Ośrodku.
2. W ramach kierowania Ośrodkiem Kierownik wydaje zarządzenia, regulaminy, instrukcje, polecenia służbowe.
3. Kierownik kieruje i realizuje zadania Ośrodka określone w Statucie w oparciu o obowiązujące przepisy.
4. Kierownik czuwa na sprawnym funkcjonowaniem Ośrodka poprzez:
a) podpisywanie decyzji i pism;
b) ustalanie szczegółowego zakresu obowiązków;
c) sprawowanie nadzoru nad prawidłowym wykonaniem obowiązków pracowniczych;
d) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem Statutu Ośrodka, Regulaminu Organizacyjnego oraz innych aktów prawnych obowiązujących w Ośrodku.
§ 9
Kierownik współdziała z Wójtem i Radą Gminy w celu efektywnego wykonywania określonych zadań w szczególności:
1. przygotowywania projektów uchwał w zakresie dotyczącym działalności i funkcjonowania Ośrodka;
2. opracowania programów w zakresie rozwiązywania problemów społecznych w Gminie.
§ 10
1. Kierownik czuwa nad prawidłowym i zgodnym z przeznaczeniem wydatkowaniem środków przewidzianych w planie finansowym.
2. W ramach udzielonego umocowania Kierownik może zaciągać zobowiązanie finansowe do wysokości środków finansowych określonych w budżecie Ośrodka.
3. Kierownik załatwia sprawy indywidualne z zakresu administracji publicznej na podstawie upoważnień Wójta, w tym wydaje decyzje, postanowienia i zaświadczenia.
4. Kierownik wykonuje ponadto zadania wynikające z obowiązujących przepisów.
5. Kierownik zamieszcza informacje dotyczące ośrodka w BIP.
6. Kierownik prowadzi sprawy pracownicze.
7. Kierownik koordynuje zadania z zakresu ustawy prawa zamówień publicznych.
8. Pod nieobecność Kierownik nadzór nad pracą Ośrodka sprawują.
1) Główny księgowy odpowiadający za obsługę jednostki organizacyjnej, w części związanej z finansami Ośrodka.
2) Pracownik upoważniony przez Wójta na wniosek Kierownika, w części związanej z merytoryczną stroną pracy Ośrodka, w zakresie posiadanych pełnomocnictw i upoważnień, oraz w zakresie zatwierdzania dowodów księgowych do wypłaty - wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi oraz do kontroli dokumentów pod względem merytorycznym.
9. zapewnia pracownikom Ośrodka bezpieczne i higieniczne warunki pracy.
§ 11
1. Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żegocinie jest administratorem danych Osobowych w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)
2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych, w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz
uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych) oraz ustawy z dnia 10 maja 2018r. o ochronie danych osobowych /Dz.U z 2019r. poz.1781/.
2. Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żegocinie powołuje Inspektora Ochrony Danych.
3. Do zadań Inspektora Ochrony Danych należy w szczególności:
1) informowanie administratora, podmiotu przetwarzającego oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe o obowiązkach spoczywających na nich na mocy RODO oraz innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych i doradzania w tej sprawie,
2) monitorowanie przestrzegania RODO, innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych oraz polityk administratora lub podmiotu przetwarzającego w dziedzinie ochrony danych osobowych, w tym podziału obowiązków, działaniach zwiększające świadomość, szkolenia personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania oraz powiązane z tym audyty,
3) udzielanie na żądanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych osobowych oraz monitorowanie jej wykonania zgodnie z RODO,
4) nadzorowanie rejestru czynności przetwarzania danych osobowych,
5) współpraca z organem nadzorczym,
6) zgłoszenie naruszenia bezpieczeństwa do organu nadzoru oraz osób, których dane dotyczą,
7) prowadzenia rejestru naruszeń ochrony danych osobowych,
8) pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem, w tym z uprzednimi konsultacjami, o których mowa w RODO /art.36/ oraz w stosownych przypadkach prowadzenie konsultacji we wszelkich innych sprawach,
9) pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla osób, których dane dotyczą, we wszystkich sprawach związanych z przetwarzaniem ich danych osobowych oraz wykonywaniem praw przysługujących im na mocy RODO oraz innych przepisów.
Rozdział V
Zakres pracy Ośrodka
§ 12
1 . W skład Ośrodka, mogą wchodzić następujące stanowiska :
1) Kierownik;
2) Główny Księgowy;
3) Pracownicy socjalni, Starszy Pracownik Socjalny, Specjalista Pracy Socjalnej, Starszy Specjalista Pracy Socjalnej;
4) Opiekunka środowiskowa ;
5) Radca Prawny;
6) Psycholog;
7) Asystent Rodziny;
8) Referent, Podinspektor lub Inspektor ds. świadczeń rodzinnych ;
9) Referent, Podinspektor lub Inspektor ds. świadczenia wychowawczego ;
10) Referent, Podinspektor lub Inspektor ds. administracyjno - finansowych ;
11) Informatyk.
2 . W ośrodku działa komórka organizacyjna która realizuje zdania w zakresie: świadczeń rodzinnych, pomocy osobom uprawnionym do alimentów , podejmuje działania wobec dłużników alimentacyjnych, zasiłków dla opiekunów, „ Za życiem”, wydawania zaświadczeń o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego na podstawie ustawy Prawo ochrony środowiska,. Realizacja w/wym świadczeń nie może powodować nieprawidłowości w wykonywaniu zadań pomocy społecznej, a także nie może naruszać norm zatrudnienia pracowników socjalnych.
3.W strukturze ośrodka działa Punkt Informacji, Wsparcia i Pomocy dla Osób Dotkniętych Przemocą Domową z terenu tutejszej gminy.
4. Ośrodek prowadzi mieszkanie wspomagane. Szczegółowe zasady organizacji i funkcjonowania mieszkania wspomaganego określa Regulamin pobytu w mieszkaniu wspomaganym zatwierdzony przez Wójta Gminy Żegocina.
§ 13
Do ogólnych zadań Ośrodka należy:
1. Stymulowanie i koordynowanie procesów rozwoju społeczno-gospodarczego gminy w zakresie pomocy społecznej.
2. Zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań gminy wynikających z planów i uchwał Rady Gminy, zarządzeń i zadań Wójta oraz przepisów administracyjnych dotyczących pomocy społecznej,
3. Współdziałanie z organami samorządu, instytucjami, organizacjami społecznymi, związkami wyznaniowymi, stowarzyszeniami, fundacjami, zakładami pracy oraz osobami fizycznymi,
4. Współdziałanie z właściwymi organami rządowej administracji ogólnej.
5. Rozpatrywanie skarg i interwencji podopiecznych oraz przygotowywanie projektów odpowiedzi na wnioski interpelacje i zapytania radnych z zakresu pomocy społecznej.
6. Opracowywanie propozycji do projektów planów i programów rocznych oraz wieloletnich, dotyczących realizacji zadań gminy w zakresie zadań Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.
7. Przygotowywanie okresowych i tematycznych ocen, analiz, informacji dla Rady Gminy i Wójta.
8.Tworzenie i wdrażanie projektów finansowanych ze środków Europejskich Funduszy Społecznych.
§ 14
Do wspólnych zadań pracowników wszystkich stanowisk należy :
1. właściwa realizacja zadań określonych Statutem, niniejszym Regulaminem oraz innymi przepisami prawa i aktami wewnętrznymi;
2. ochrona danych osobowych i informacji niejawnych;
3. przyjmowanie interesantów i udzielanie wyjaśnień;
4. udzielanie klientom Ośrodka pełnej informacji o dostępnych formach pomocy;
5. należyte i terminowe załatwianie spraw klientów,
6. prowadzenie postępowań administracyjnych;
7. opracowywanie dokumentacji niezbędnej do prawidłowego wydawania pism i decyzji;
8. opracowywanie analiz i sprawozdań w zakresie prowadzonych spraw,
9. planowanie potrzeb w zakresie realizacji zadań statutowych Ośrodka,
10. sumienne wykonywanie powierzonych zadań;
11. usprawnienie funkcjonowania organizacji, metod i form pracy;
12. przygotowywanie materiałów celem rozpatrywanie skarg, analizowanie przyczyn ich powstania, podejmowanie operatywnych działań zapewniających należyte i terminowe ich załatwienie;
13. wzajemna współpraca i współdziałanie z innymi pracownikami w celu realizacji zadań;
14. przygotowywanie dokumentacji do archiwizacji;
15. podnoszenie kwalifikacji poprzez udział w różnorodnych formach szkolenia oraz samokształcenia w obszarze dotyczącym realizacji powierzonych zadań;
16. w ramach stanowisk pracy, obowiązuje zasada pełnienia zastępstw w przypadku nieobecności pracownika w pracy,
17. wykonywanie innych zadań zleconych przez kierownika.
Do podstawowych zadań i zakresu poszczególnych stanowisk należy w szczególności:
1. Pracownik socjalny, Starszy Pracownik Socjalny, Specjalista Pracy Socjalnej , Starszy Specjalista pracy Socjalnej:
1) dokonywanie analizy i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej, oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń,
2) udzielania informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej, skuteczne posługiwanie się przepisami prawa w realizacji tych zadań,
3) pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielania pomocy przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskiwaniu pomocy,
4) udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej,
5) pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspakajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin, grup i środowisk społecznych,
6) współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczenia patologii i skutków negatywnych zjawisk społecznych, łagodzenie skutków ubóstwa,
7) organizowanie i prowadzenie we współdziałaniu z organizacjami społecznymi i instytucjami pracy socjalnej zmierzającej do poprawy sytuacji osób wymagających pomocy,
8) inicjowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom mających trudną sytuację życiową, oraz inspirowanie powołania instytucji świadczących usługi służące poprawie sytuacji takich osób i rodzin,
9) współuczestniczenie w inspirowaniu, opracowaniu, wdrożeniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia,
10) praca socjalna,
11) podnoszenie kwalifikacji zawodowych poprzez udział w szkoleniach i samokształceniu.
12) opracowywanie indywidualnych planów pomocy, przygotowywanie wniosków wraz z dokumentacją przewidzianą obowiązującymi przepisami dla danego świadczenia,
13) współdziałanie z placówkami służby zdrowia, Powiatowym Urzędem Pracy, pedagogami szkolnymi, Sądami, organizacjami pozarządowymi,
14) współdziałanie z placówkami pomocy społecznej oraz pracownikami socjalnymi innych instytucji, zakładami pracy, organizacjami społecznymi, grupami charytatywnymi, fundacjami, itp. w realizacji świadczeń na rzecz osób kwalifikujących się do pomocy społecznej,
15) sporządzanie bilansu potrzeb i środków,
16) prowadzenie działalności profilaktycznej mającej na celu zapobieganie konieczności udzielania pomocy społecznej,
17) kierowanie wniosków dotyczących podopiecznych o ustalenie niezdolności do pracy, niepełnosprawności i stopnia niepełnosprawności do organów określonych odrębnymi przepisami,
18) zamawianie dla podopiecznych wizyt lekarskich, pielęgniarskich, karetki pogotowia, itp.
19) sporządzanie wniosków o alimentację,
20) kompletowanie dokumentacji w sprawach o umieszczenie w domach pomocy społecznej, ośrodkach wsparcia;
21) sporządzanie kontraktów socjalnych,
22) realizację zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej,
23) realizację zadań z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,
24) przyjmowanie wniosków Karty Dużej Rodziny, wprowadzanie ich do systemu informatycznego oraz wydawanie przyznanych Kart Dużej Rodziny,
25) prowadzenie postępowań i wydawanie decyzji w sprawach dodatków mieszkaniowych ,
26) przygotowywanie dokumentacji do archiwizacji,
27) dbałość o zachowanie tajemnicy ustawowo chronionej i ochrony danych osobowych,
28) współpracują z Urzędem Gminy w zakresie realizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
29) realizują ustawę o przeciwdziałaniu przemocy, są członkami zespołu interdyscyplinarnego oraz pełnią dyżury w Punkcie,
30) wprowadzanie danych do systemu HELIOS i prowadzenie spraw do momentu wydania decyzji,
31) sprawozdawczości resortowej oraz prowadzenie analizy wykonania środków i pełna obsługa aplikacji statystycznej CAS,
32) wykonywanie innych zadań zleconych przez Kierownika.
2. Główny księgowy
1) prowadzenie rachunkowości jednostki zgodnie z obowiązującymi przepisami,
2) prowadzenie gospodarki finansowej jednostki zgodnie z obowiązującymi zasadami w tym prawidłowe dysponowanie środkami pieniężnymi,
3) analizowanie wykorzystanych środków budżetowych,
4) sporządzanie sprawozdawczości finansowej i nadzór nad sprawozdawczością w zakresie rachunkowości,
5) sporządzenie dokumentów dla potrzeb wypełnienia obowiązków wobec urzędu skarbowego i ZUS oraz innych podmiotów,
6) opracowanie i aktualizowanie dokumentacji opisującej wewnętrzne zasady rachunkowości, zakładowego planu kont, metod wyceny aktów i pasywów, metod przeprowadzania inwentaryzacji (zatwierdzanych przez kierownika jednostki) przeprowadzanie inwentaryzacji,
7) tworzenie i kontrolowanie systemu ochrony danych w systemie komputerowym z uwzględnieniem danych rejestrowanych, przetwarzanych i gromadzonych,
8) dekretowanie dowodów księgowych zgodnie z przejętym planem kont i wymogami formalnymi ewidencji i korespondencji kont księgowych,
9) dokonywanie oceny sytuacji finansowej jednostki i przygotowanie materiałów informacyjnych w formie zestawień, analiz ekonomiczno-finansowych, prognoz
i wniosków służących podejmowaniu decyzji,
10) dokonywanie bieżących analiz płynności finansowej, poziomu należności i zobowiązań.
11) sprawowanie nadzoru nad majątkiem jednostki, gospodarką pieniężną,
12) dbanie o prawidłowy obieg dokumentów księgowych,
13) nadzorowanie systemu kontroli wewnętrznej (kontroli formalnej, merytorycznej i rachunkowej dowodów wewnętrznych),
14) opracowanie i aktualizowanie instrukcji wewnętrznych,
15) opracowanie i aktualizowanie planów finansowych jednostki,
16) sporządzanie lub kontrolowanie informacji, deklaracji, zeznań, rozliczeń określonych odrębnymi przepisami prawa,
17) udział w szkoleniach i naradach dotyczących finansów Ośrodka,
18) prowadzenie (na podstawie dowodów księgowych) ksiąg rachunkowych ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym,
19) sporządzanie, przyjmowanie, obieg, archiwizowanie i kontrola dokumentów finansowych,
20) okresowe ustalanie lub sprawdzanie rzeczywistego stanu aktywów i pasywów,
21) wycena aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego,
22) prowadzenie ewidencji księgowej składników majątkowych,
23) prowadzenie wszelkich rozliczeń finansowych,
24) koordynowanie i nadzorowanie czynności inwentaryzacyjnych pod względem terminowości i zgodności z obowiązującymi przepisami, łącznie z dokonaniem wyceny i rozliczenia księgowego inwentaryzacji,
25) bieżące informowanie Kierownika o stanie środków finansowych przeznaczonych na świadczenia z pomocy społecznej, oraz na działalność Ośrodka,
26) wykonywanie innych czynności związanych z gospodarką finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
27) dbałość o zachowanie tajemnicy ustawowo chronionej i ochrony danych osobowych.
3. Stanowiska ds. świadczeń rodzinnych, alimentacyjnych, wychowawczych i pozostałych dodatków rządowych /osłonowych zleconych Ośrodkowi na mocy upoważnień
1) prowadzenie postępowań i opracowywanie dokumentacji oraz przygotowywanie decyzji administracyjnych dotyczących świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego,
2) udzielanie informacji o przysługujących świadczeniach,
3) weryfikowanie przyznanych świadczeń, wprowadzanie danych do systemu komputerowego,
4) terminowe sporządzanie list wypłat w zakresie świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego,
5) planowanie i sprawozdawczość w zakresie świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego,
6) prowadzenie rejestrów świadczeniobiorców,
7) analiza i nadzór nad prawidłowym wykorzystaniem przyznanych środków finansowych,
8) prowadzenie postępowań egzekucyjnych dotyczących nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego,
9) prowadzenie postępowań i opracowywanie dokumentacji dotyczącej dłużników alimentacyjnych,
10) prowadzenie korespondencji świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego,
11) prowadzenie ewidencji odwołań i przekazywanie akt w tej sprawie do organów odwoławczych,
12) prowadzenie spraw związanych z koordynacją systemu zabezpieczenia społecznego
13) realizacja ustawy o wspieraniu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”,
14) realizacja ustawy o pomocy państwa w wychowaniu dzieci w zakresie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego,
15) realizacja pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym tj. stypendiów i zasiłków szkolnych,
16) ustalenie zapotrzebowania na środki finansowe na realizacje świadczeń,
17) prowadzenie postepowań w sprawach wydawania zaświadczeń o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego dla potrzeb programu „Czyste powietrze”,
18) przygotowywanie dokumentacji do archiwizacji,
19) dbałość o zachowanie tajemnicy ustawowo chronionej i ochrony danych osobowych,
20) realizacja dodatków rządowych / osłonowych zleconych Ośrodkowi na mocy upoważnień,
21) sporządzanie sprawozdawczości w formie elektronicznej, prowadzenie analizy wykonania środków i pełna obsługa aplikacji statystycznej CAS oraz programu dziedzinowego.
22) obsługa innych zadań zleconych przez Kierownika w ramach udzielonych upoważnień.
4. Opiekunka środowiskowa
I.
1) świadczenie usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania osób wymagających tej formy pomocy które obejmują między innymi:
a) zaspakajanie codziennych potrzeb życiowych,
b) opiekę higieniczną zalecaną przez lekarza pielęgnację,
c) możliwość zapewnienia kontaktu z otoczeniem,
2) dbałość o zachowanie tajemnicy ustawowo chronionej i ochrony danych osobowych.
II.
Szczegółowy zakres świadczonych usług dostosowany jest do indywidualnych potrzeb osób korzystających z pomocy opiekunki.
5. Radca prawny:
1) udzielanie konsultacji, wyjaśnień, porad oraz opinii prawnych w zakresie ustaw realizowanych przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Żegocinie,
2) opiniowanie pod względem formalnym, prawnym i redakcyjnym projektów decyzji, umów cywilnoprawnych, porozumień, pism, regulaminów, zarządzeń i innych aktów normatywnych wydawanych przez kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żegocinie,
3) pomoc w prowadzeniu spraw sądowych, egzekucyjnych, administracyjnych, w których stroną jest Ośrodek,
4) konsultacje prawne dla pracowników Ośrodka w zakresie prowadzonych spraw i postępowań,
5) informowanie Kierownika o istotnych zmianach w obowiązującym stanie prawnym w zakresie działalności Ośrodka,
6) udzielanie porad prawnych klientom Ośrodka w zakresie specjalistycznej pomocy prawnej poprzez indywidualne poradnictwo, podczas pełnienia dyżurów w Punkcie Konsultacyjnym,
7) prowadzenie dokumentacji w zakresie pełnienia w/w dyżuru/ rejestr osób, które korzystały z porad/,
8) inne czynności związane z obsługą prawną - zgodnie z bieżącymi potrzebami,
9) dbałość o zachowanie tajemnicy ustawowo chronionej i ochrony danych osobowych.
6. Psycholog
1) prowadzenie poradnictwa i wsparcia psychologicznego dla osób, rodzin dotkniętych przemocą, oraz w których występuje problem opiekuńczo-wychowawczy,
2) prowadzenie dokumentacji / rejestr, protokoły itp./ z udzielonych porad klientom /,
3) współpraca z podmiotami działającymi na rzecz ofiar dotkniętych przemocą ,
4) współpraca z zespołem interdyscyplinarnym,
5) udzielanie porad osobistych i telefonicznych ofiarom i świadkom przemocy,
6) terapia psychologiczna,
7) pełnienie dyżurów w punkcie Konsultacyjnym,
8) inne czynności związane z pomocą psychologiczną,
9) dbałość o zachowanie tajemnicy ustawowo chronionej i ochrony danych osobowych.
7. Asystent Rodziny:
1) opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny
i w konsultacji z pracownikiem socjalnym, specjalistą pracy socjalnej, starszym specjalistą pracy socjalnej;
2) opracowanie we współpracy z członkami rodziny i koordynatorem rodzinnej i pieczy zastępczej, planu pracy z rodziną, który jest skoordynowany z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej;
3) udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego;
4) udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych;
5) udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów psychologicznych;
6) udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi;
7) wspieranie aktywności społecznej rodzin;
8) motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych;
9) udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej;
10) motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych;
11) udzielanie wsparcia dzieciom, w szczególności poprzez udział w zajęciach psychoedukacyjnych;
12) podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin;
13) prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci;
14) realizacja zadań określonych w ustawie z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”;
15) prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną;
16) dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny, nie rzadziej niż co pół roku, i przekazywanie tej oceny kierownikowi gminnego ośrodka pomocy społecznej;
17) monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną,
18) sporządzanie, na wniosek sądu opinii o rodzinie i jej członkach;
19) współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się
w działaniach na rzecz dziecka i rodziny;
20) współpraca z zespołem interdyscyplinarnym lub grupą diagnostyczno - pomocową, o których mowa w ustawie o przeciwdziałaniu przemocy domowej, lub innymi podmiotami, których pomoc przy wykonywaniu zadań uzna za niezbędną.
21) dbałość o zachowanie tajemnicy ustawowo chronionej i ochrony danych osobowych,
22) inne czynności związane z pracą asystenta - zgodnie z bieżącymi potrzebami.
8. Podinspektor lub Inspektor ds. Administracyjno – Finansowych:
1) prowadzenie ewidencji środków trwałych i ich inwentaryzacja,
2) prowadzenie składnicy akt,
3) dekretowanie dokumentów księgowych,
4) sporządzanie sprawozdań do GUS,
5) prowadzenie ewidencji czasu pracy i urlopów pracowniczych,
6) merytoryczny opis faktur dotyczących działalności ośrodka,
7) sporządzanie danych do sprawozdań,
8) pomoc w przyjmowaniu i kompletowaniu wniosków: o świadczenia rodzinne, świadczenia wychowawcze w nowych okresach zasiłkowych,
9) pomoc w weryfikacji wniosków o świadczenia rodzinne i świadczenia wychowawcze
w systemach dziedzinowych,
10) dbałość o zachowanie tajemnicy ustawowo chronionej i ochrony danych osobowych,
11) inne zlecone przez Kierownika.
9. Informatyk
1) bieżąca obsługa strony internetowej;
2) aktualizowanie systemów informatycznych Ośrodka;
3) konfiguracja i zarządzanie siecią komputerową Ośrodka;
4) zapewnienie bezpieczeństwa sieci komputerowej Ośrodka;
5) zarządzanie systemami wykrywania zagrożeń sieciowych;
6) realizowanie polityki bezpieczeństwa ;
7) wdrażanie i zarządzanie systemami informatycznymi;
8) wsparcie informatyczne dla pracowników w zakresie obsługi sprzętu i programów użytkowych w Ośrodku;
9) archiwizowanie danych
10) wdrożenia zakupionego sprzętu komputerowego i oprogramowania, a także inne usługi związane z bieżącym funkcjonowaniem sieci komputerowej;
11) inne zlecone przez Kierownika.
§ 15
Obsługa kasowa sprawowana jest przez bank zgodnie z zawartą Umową Rachunku Rozliczeniowego Bieżącego.
Rozdział VI
Tryb pracy Ośrodka
§ 16
1. Czas pracy Ośrodka wynosi 40 godzin tygodniowo.
2. Informacja o godzinach pracy Ośrodka musi być umieszczona w widocznym miejscu przed pomieszczeniem Ośrodka.
3. Wypłata wynagrodzenia następuje do 28- go dnia każdego miesiąca, a jeżeli dzień ten jest dniem wolnym od pracy – w dniu poprzedzającym.
4. Codziennie przed rozpoczęciem pracy należy podpisywać listę obecności. Spóźnienia należy osobiście zgłosić i wyjaśnić Kierownikowi Ośrodka.
5. Wyjazdy i wyjścia służbowe muszą być udokumentowane delegacjami lub zapisami w książce wyjść.
6. Pracownik ma prawo do corocznego urlopu wypoczynkowego w wymiarze określonym w Kodeksie Pracy
7. Dobór kadry pracowniczej w Ośrodku odbywa się w drodze postępowania kwalifikacyjnego (przygotowanie zawodowe, postawa etyczno - moralna oraz predyspozycje osobowe niezbędne do pracy w Ośrodku). Zgodnie z przepisami ustawy o pracownikach samorządowych. Decyzja o przyjęciu do pracy należy do Kierownika Ośrodka.
8. Pracownikowi wypłacana jest 13- ta pensja według przepisów obowiązującego pracowników samorządowych.
9. Klienci przyjmowani są codziennie w godzinach pracy Ośrodka tj:
1) w poniedziałki od 7.30 do 16.30
2) od wtorku do środy od 7.30 do 15.30
3) w piątki od 7.30 do 14.30
§ 17
1. W Ośrodku nie wprowadza się regulaminu pracy z przyczyn określonych w art. 104 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. – Kodeks pracy
2. Pracownicy Ośrodka są informowani na piśmie przez pracodawcę o warunkach pracy, w zakresie i w terminie określonym w art. 29 § 3 Kodeksu pracy.
3.Do pracowników GOPS zastosowanie mają przepisy prawa pracy ujęte w:
ustawie o pracownikach samorządowych, a w sprawach w niej nieuregulowanych w ustawie – Kodeks pracy.
Rozdział VII
Organizacja przyjmowania i załatwiania indywidualnych spraw klientów
§ 18
1. Indywidualne sprawy klientów załatwiane są w terminach określonych w KPA. Odpowiedzialność za terminowe i prawidłowe załatwianie indywidualnych spraw klientów ponoszą pracownicy zgodniez ustalonymi zakresami obowiązków.
2. Kontrolę i koordynację działań w tym zakresie prowadzi Kierownik Ośrodka. Ogólne zasady postępowania określa KPA, instrukcja kancelaryjna oraz przepisy szczególne, dotyczące organizacji przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków obywateli.
§ 19
1 . Pracownicy Ośrodka przy obsłudze klientów zobowiązani są do:
1) udzielenia informacji niezbędnych do załatwienia danej sprawy i wyjaśnienia treści obowiązujących przepisów,
2) rozstrzygnięcia lub załatwienia sprawy na miejscu - w miarę możliwości, w pozostałych przypadkach do określenia terminu załatwienia.
3) informowania zainteresowanych o stanie i postępie załatwienia ich sprawy ustnie lub pisemnie,
4) powiadomienie o przysługujących środkach odwoławczych lub możliwości zaskarżenia wydanych rozstrzygnięć,
5) kulturalnego traktowania klientów i zapewnienia im właściwych warunków do załatwienia spraw lub oczekiwania na jej załatwienie,
6) udostępnienia urządzeń i materiałów pomocniczych do wniesienia sprawy (np. pomoc w napisaniu podania, wypełnieniu druków),
7) klienci mają prawo uzyskać informację w drodze ustnej i pisemnej, telefonicznie poza sprawami objętymi przepisami o tajemnicy prawnie chronionej, itp.
Rozdział VIII
Zasady i tryb postępowania przy realizacji zadań wynikających z uchwał Rady Gminy
§ 20
1. Ośrodek w zakresie i trybie ustalonym przez organy nadrzędne, opracowuje projekty uchwał Rady Gminy i Zarządzeń Wójta Gminy oraz inne materiały sprawozdawczo - informacyjne w zakresie swojej właściwości.
2. Kierownik Ośrodka realizuje i organizuje wykonanie zadań wynikających z uchwał i poleceń Przewodniczącego Rady Gminy i jej organów,
3. Kierownik Ośrodka w szczególności:
1) bierze udział w sesjach Rady Gminy związanych z tematyką działalności Ośrodka,
2) zasięga opinii Komisji Rady w sprawach określonych przez Radę Gminną,
3) udziela wszelkiej pomocy Komisjom Rady i Radnym w przeprowadzanych
przez nich kontrolach Ośrodka.
4. Kierownik Ośrodka zapewnia realizację uchwał Rady Gminy.
Rozdział IX
Organizacja działalności kontrolnej Ośrodka
§ 21
1 . Kontrolą wewnętrzną objęta jest realizacja zadań określonych w:
1) statucie Ośrodka,
2) regulaminie organizacyjnym Ośrodka,
3) w zakresach czynności pracowników,
4) uchwałach Rady i zarządzeniach Wójta
5) aktywach normatywnych i dyspozycjach władz nadrzędnych,
6) poleceniach służbowych przełożonych.
2 . W Ośrodku prowadzona jest kontrola zarządcza na podstawie odrębnego zarządzenia.
§ 22
Kontrolę zewnętrzną wykonują organy ustawowo do tego powołane. Kierownik Ośrodka zobowiązany jest do współdziałania z organami kontroli.
Rozdział X
Zasady podpisywania i obiegu pism urzędowych i innych dokumentów.
§ 23
Wszystkie pisma urzędowe wychodzące z Ośrodka muszą być opatrzone datą, symbolami Ośrodka oraz numerem rzeczowego wykazu akt sprawy.
§ 24
1. Wszelaka korespondencja wpływająca do Ośrodka jest ewidencjonowana w rejestrach korespondencji Ośrodka, dekretowana przez Kierownika i przekazywana pracownikowi merytorycznemu.
2. Ogólne zasady postepowania ze sprawami wniesionymi przez interesantów określa kodeks postepowania administracyjnego, instrukcja kancelaryjna oraz przepisy szczegółowe dotyczące poszczególnych kategorii spraw.
§ 25
1. Pracownicy przygotowują projekty pism i decyzji i parafują je swoim podpisem umieszczonym na końcu tekstu z lewej strony.
2. Pracownicy podpisują:
1/ rodzinne wywiady środowiskowe, wywiady alimentacyjne,
2/ protokoły, notatki służbowe.
§ 26
1 . Pisma wychodzące z Ośrodka winny być opracowane starannie, rzeczowo, zwięźle i zrozumiale oraz odpowiadać zasadom poprawności i czystości języka polskiego.
2. Sprawy przedkładane Kierownikowi Ośrodka do aprobaty winny być parafowane przez pracowników, którzy odpowiadają za prawidłowość przygotowywanych dokumentów,
3. Wszystkie pisma i decyzje wychodzące na zewnątrz winny być podpisywane przez Kierownika Ośrodka.
Rozdział XI
Dostęp do informacji publicznej
§ 27
1, Kierownik Ośrodka realizuje prawo dostępu informacji publicznej zgodnie z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej z uwzględnieniem ograniczeń w zakresie i na zasadach określonych w przepisach szczegółowych.
2. Rodzaj i zakres informacji publicznych podlegających obowiązkowej publikacji określają przepisy szczegółowe.
3. Obowiązek określony w ust. 2 realizowany jest w formie ustalonej w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej
Rozdział XII
Postanowienia końcowe
§ 28
1. Regulamin organizacyjny Ośrodka nadaje Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żegocinie w formie zarządzenia.
2. Zmiany Regulaminu organizacyjnego wymagają zachowania trybu jak przy wprowadzaniu.
3. Postanowienia paragrafów poprzedzających, w których powołane są przepisy powszechnie obowiązujące, w przypadku ich zmiany lub uchylenia zachowują moc, jeśli nie są sprzeczne z nowymi przepisami lub zasadami działania.
4. Organizację i porządek oraz szczegółowe prawa i obowiązki pracodawcy oraz pracownika określa Regulamin Pracy.
5. Warunki wynagradzania za pracę oraz przyznawania innych świadczeń związanych z pracą określa Regulamin Wynagradzania oraz akty prawne.
6. Zakres świadczeń socjalnych określa Zakładowy Regulamin Funduszu Świadczeń Socjalnych zgodnie z zawartym porozumieniem.
7. Pracownicy Ośrodka zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych oraz pracownicy socjalni podlegają okresowej ocenie pracowniczej na podstawie regulaminów okresowej oceny pracowników.
§ 29
Sprawy nieuregulowane w niniejszym regulaminie a dotyczące funkcjonowania Ośrodka ustala Kierownik w formie zarządzeń.
Kierownik GOPS
mgr Katarzyna Łyszczarz