Dodatek gazowy dla gospodarstw domowych w 2023 roku

Dodatek gazowy dla gospodarstw domowych w 2023 roku

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Żegocinie informuje, że osoby, które ogrzewają mieszkanie lub dom gazem, będą mogły otrzymać zwrot podatku VAT od ceny gazu dostarczonego w bieżącym roku.

Komu przysługuje

  1. Gospodarstwu domowemu, które jako główne źródło ogrzewania wykorzystuje kocioł na paliwa gazowe
  2. źródło ogrzewania zostało wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków CEEB
  3. przeciętne miesięczne dochody, w przypadku gospodarstwa jednoosobowego, nie przekraczają 2100 zł lub 1500 zł na osobę w przypadku gospodarstwa wieloosobowego.

Kto składa wniosek

Wniosek składa osoba, która zawarła umowę sprzedaży paliw gazowych lub umowę
kompleksową i jest odbiorcą wskazanym w fakturze VAT.

Decyzja o przyznaniu refundacji VAT za gaz

Przyznanie przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta refundacji podatku VAT nie wymaga wydania decyzji. Jedynie odmowa przyznania zwrotu podatku VAT, uchylenie lub zmiana wysokości refundacji podatku VAT oraz rozstrzygnięcie w sprawie nienależnie pobranej refundacji podatku VAT wymagają wydania decyzji administracyjnej.

Informację o rozstrzygnięciu sprawy Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej prześle na adres poczty elektronicznej zamieszczony we wniosku.

W przypadku wniosków złożonych od 1 stycznia do 31 lipca 2023 r. obowiązuje dochód z 2021 roku. W przypadku wniosków złożonych od 1 sierpnia do 31 grudnia 2023 r. – dochód z 2022 roku.

Dochody weryfikowane są jednorazowo, podczas złożenia pierwszego wniosku o refundację.

Jak otrzymać dodatek do gazu?

O refundację VAT można się ubiegać przez cały 2023 rok. Wnioski składa się w urzędzie zgodnym z miejscem zamieszkania. W Gminie Żegocina obsługą dodatku gazowego dla gospodarstw domowych zajmuje się Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej.

 

Do wniosku o zwrot podatku VAT za gaz należy załączyć:

1. fakturę, która dokumentuje dostarczanie paliw gazowych do odbiorcy (gospodarstwa domowego)

2. dowód zapłaty

3. dokumenty stwierdzające wysokość dochodu osób w gospodarstwie domowym,
w tym odpowiednio:

- oświadczenia wnioskodawcy o dochodach członków rodziny osiągniętych w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy, innych niż dochody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 27, art. 30b, art. 30c, art. 30e, art. 30f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,

4.w indywidualnych przypadkach inne dokumenty i oświadczenia niezbędne do ustalenia wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego,

5.w przypadku osób posiadających gospodarstwo rolne:- oświadczenie o wielkości gospodarstwa rolnego wyrażonej w hektarach przeliczeniowych ogólnej powierzchni w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy lub zaświadczenie właściwego organu gminy albo nakaz płatniczy.

Termin złożenia wniosku

 

Wnioski o refundację podatku VAT można składać:

  • do dnia 29 lutego 2024 r. – w dowolnym momencie po otrzymaniu faktury VAT,
  • po dniu 29 lutego 2024 r. – w ciągu 30 dni od otrzymania faktury VAT, która jest przedmiotem wniosku.

 

Do dnia 29 lutego 2024 r., termin 30 dni od dnia otrzymania faktury nie ma praktycznego zastosowania i ma charakter instrukcyjny.

Wniosek składany po dniu 29 lutego 2024 r. może obejmować jedynie fakturę, którą odbiorca otrzymał w ciągu ostatnich 30 dni.

 

 

Wysokość refundacji będzie odpowiadała kwocie podatku VAT z opłaconej faktury załączonej do wniosku.

Załączniki:

1. Wniosek

2. RODO